close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בריא, טרי ומקורי- חליטות תה שעוד לא טעמתם

זאב נחמנזוןא אדר, תשעח16/02/2018

היתרונות הבריאותיים ועקרונות להכנת חליטות תה ביתיות

תגיות:
מאז שהמין האנושי למד להדליק אש ולהרתיח מים הוא מכין ושותה תה, למעשה כבר אלפי שנים שהתה הוא המשקה השני הנצרך ביותר בעולם אחרי המים. לכל מדינה ותרבות קיימים הרגלים, גינונים, שיטות הכנה וכמובן טעמים שונים למשקה הפופולארי. ב – 200 השנים האחרונות נכנסו לחיינו התיונים, שקיקי התה המיוצרים ברובם הגורף בהודו ובסין וכבשו נתח עיקרי מאופן צריכת התה העולמית. התה המיועד לשקיקים עובר תהליך של ייבוש וחמצון, ובעצם המיצוי שלו מאפשר כמות קטנה יותר של תה בשקיק. התה התעשייתי אמנם מציע פתרון מהיר וזול יותר, אך לאחרונה, עם עליית המודעות לתזונה בריאה השימוש בחליטות תה חזר לאופנה ובגדול. מצד אחד גם חברות התה הגדולות מפתחות אותו, וגם עולם שלם של עסקים קטנים וטבעיים מקדם חליטות בריאות וטבעיות שהם מייצרים בעצמם.

שתיה חמה היא הרגל קיים בכל בית ישראלי. הנוכחות של בר מים כמעט ברוב הבתים בארץ היא פינוק נוח ונגיש שבעבר לא כולם יכלו להרשות לעצמם והיום כמעט כל משפחה יכולה ליהנות ממנו. בר המים המאפשר מים חמים כל הזמן חוסך מכם את עניין ה"אין לי כח להכין", והופך את כל חווית השתיה החמה לנגישה יותר, פשוטה יותר ומזמינה יותר.

מחקרים רבים כבר הוכיחו על היתרונות הבריאותיים של חליטות טבעיות, וכי השילובים במרכיבים שלהם מעצימים את סגולות המרפא עצמן. בהרכבה אישית של חליטה אתם בעצם שולטים בטעם המשקה, בעוצמתו וגם בסגולות הבריאותיות שהוא מביא. כמות הצמחים מהם ניתן לייצר תה היא עצומה, ועם שילובים של פירות מיובשים ואקזוטיים, תבלינים מפתיעים ונדירים – האפשרויות הן אינסופיות. לכם נותר רק לשלב, לנסות, לטעום ולתהות. כנראה שבשלב מסוים תמצאו את השילובים שיביאו לכוס התה המועדפת עליכם.

המרכיבים השווים שכדאי להכיר
לפניכם מספר מרכיבים נהדרים להכנת חליטות תה מיוחדות. המרכיבים בריאים, זולים וזמינים מאד להשגה (את חלקם אפילו ניתן לקטוף באופן טבעי) בנוסף ציינו את היתרונות וסגולות המרפא של מרכיבים אלו.

• ג'ינג'ר – השורש שהגיע אלינו מאסיה הפך לשם מוכר בכל בית ובית קפה המציע פרוסות ממנו בכוס התה שלך, מעבר לטעם עוקצני ודומיננטי, הג'ינג'ר מקל מאד על כאבי בטן על כל סוגיהם, עוזר גם בהקלה של כאבי שרירים ופרקים ויעיל מאד גם מול הצטננויות, שיעול ודלקות במערכות הנשימה.

• לבנדר – טעמו של הלבנדר עדין מזה של שורש הג'ינג'ר ואף הוא מסייע בהרגעת כאבי בטן ודלקות בדרכי נשימה. נוסף לכך, צמח הלבנדר מרגיע את הגוף והנפש, משפר את מצב הרוח ומוריד חום.

• קמומיל – הטעם שונה וניטרלי יותר מן הלבנדר אך גם הוא מביא להקלה משמעותית בבעיות עיכול וכאבי בטן. בנוסף, תה הקמומיל נחשב למרגיע מאד ושתייתו מקלה על חיי היום יום ועוזרת בהירדמות.
• הל – על אף שהוא מזוהה יותר עם הקפה, ההל הוא תבלין נפלא לחליטה. מיצוי הפרחים שלו מנקה את מערכות העיכול והנשימה ומייבש אותן מנוזלים מעיקים ומחלישים. ההל יכול לשמש כלי לניקוי קפאין מהגוף ולכן מאד מומלץ לשלב אותו בחליטות תה שבאות להחליף שתיית קפה.

• לענה – הלענה, הידועה יותר בשמה העממי "שיבא", אמנם מרירה בטעמה, אך היא מטפלת מצוין בבעיות עיכול ומעיים, מקלה על צרבות ועצירויות ומחזקת את תפקוד הכבד. בגלל המרירות העזה שבה השימוש בה אינו מומלץ לילדים ולנשים הרות.
אל צמחי החליטה הנפוצים הללו מצטרפים עוד עשרות צמחי תה נהדרים לחליטה, וזאת בלי שהכנסנו לתמונה בכלל את צמחי הירק הטריים הנהדרים לחליטות דוגמת הנענע, המנטה, המרווה והטימין.

בנוסף, מרכיבים שיכול להוסיף המון טעם וריח לחליטת התה שלכם הם פירות מיובשים שחליטתם מוציאה מהם טעמים מקוריים ונפלאים התורמים למתיקות טבעית של התה שלכם.

טיפים חשובים לטוב טעם
• לכל סוג תה יש זמן חליטה שונה על מנת להפיק ממנו מיצוי מיטבי – בכל מקרה אל תחלטו תה לזמן ממושך מדי והשתדלו להוציא את החליטה טרם השתייה.
• את התערובת שאתם מכינים כדאי להכין דקות בודדת לפני חליטתה. רוב הצמחים מתחמצנים בקלות, וכך טעמם נפגע וכך גם איכותם. גם כאשר אתם אורזים את התערובת בשקי חליטה ייעודיים זכרו כי הם עדיין נושמים ואוויר נכנס אליהם.
• הכמות והזמן הם סוד העניין – כפי שהדגשנו כי לכל צמח זמן חליטה שונה, כך גם לכל צמח נוכחות שונה של טעם וערכים. אם, למשל, תקחו כמות גדולה של עלי נענע ותחלטו אותם לזמן קצר – תקבלו תה בריא וטעים בהרבה מתה שבו נחלטו מעט עלי נענע לזמן ארוך יותר.

סוג הקסם בעניין החליטות הוא ניסיון, גילוי וטעייה. מכיוון שהאפשרויות להכנת חליטות ביתיות לא נגמרות, חלק מהכיף הוא במשחק גילוי הטעמים המועדפים עליכם וחווית השתייה האהובה. נסו מדי פעם צמחים חדשים, הוסיפו פירות וגוונו את המתכונים. עם הזמן תלמדו להנות מהגילוי של תרבות שלמה ושל אינסוף הטעמים שמצפים לכם.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה